Skip to content Skip to footer

Rozwijanie wyobraźni geometrycznej

15.04.2020r.

Typ: Ćwiczenia lewopółkulowe

Wytnij cztery figury geometryczne z pierwszej strony. Ułóż z nich kolejne obrazki.  

PONIŻEJ POMOCNY LINK

Terapia pedagogiczna – figury geometryczne – ułóż nachodząco z wyciętych figur

Drodzy rodzice poniżej przesyłamy kilka filmików jak pracować z dzieckiem w domu, miłego oglądania !!

Malowanie palcami.

Szczególnie ważne w terapii ręki są zabawy i ćwiczenia współpracy oka i ręki. Jednym z takich ćwiczeń a zarazem wspaniała zabawa możliwą do przeprowadzenia w warunkach domowych jest malowanie palcami na różnych strukturach. Oprócz tradycyjnego malowania palcami na kartce papieru możemy wykorzystać do tej czynności wszystko to – co uda nam się odnaleźć w naszych strychach, piwnicach,  garażach i innych zakamarków naszych domostw.

Ważne aby zachęcać nasze dzieciaki do takiej aktywności w tym celu możemy malować po: papierze, gazetach, kartonach, materiałach, drewnie, folii bąbelkowej, folii strechowej, oknach ( warto poświęcić okno jeszcze przed świątecznymi porządkami), plastiku i wielu innych, które uznamy za bezpieczne do tego rodzaju zabawy.

Poniżej kilka rysunków palcami – bawcie się dobrze i pamiętajcie pochwalić się pracami Waszych Pociech na stronie poradni.

1

Nawlekanie.

Jednym z fajniejszych ćwiczeń z zakresu terapii ręki jest nawlekanie przedmiotów. Nadają się do tego rzeczy, które łatwo możemy znaleźć w każdym domu do tej czynności możemy wykorzystać np. guziki, koraliki ale także makaron penne ( dla młodszych dzieci), płatki śniadaniowe typu. „ miodowe kółeczka” dla dzieci starszych. Do przewlekania proponuję cienką żyłkę lub drucik jeżeli nie posiadacie Państwo w domu takich rzeczy nadają się również grubsze nici (kordonek czy  mulina). Do wykonania tego zadania możemy również użyć makaronu do spaghetti ( drugie zdjęcie).

Udoskonalenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców

Weronika Sherborne

Kochani, wszyscy wiemy jak bardzo RUCH jest nam potrzebny do tego, żeby być zdrowym i czuć się dobrze. Może zechcecie poćwiczyć ze swoimi Pociechami? J Proponujemy kilka ćwiczeń z wykorzystaniem Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Dobrej zabawy J

FOTELIK – dorosły siedzi w rozkroku na podłodze, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko, rytmicznie kołysze się (przód-tył, prawo-lewo) – jest to ćwiczenie kształtujące świadomość osoby;

MOJE – dotykanie wybranych części ciała, wykonywanie konkretnego ruchu: dotykanie głowy, brzucha, nogi, ręki itp. , stukanie stopami o podłogę, masowanie ud, łydek, stóp itp. – świadomość własnego ciała;

BĄCZEK – wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi, odpychając się rękoma, każdy próbuje się obracać wokół własnej osi – świadomość przestrzeni.

Ćwiczenia relacji „z” – to takie czynności ruchowe, w których jeden partnerów jest bierny, drugi zaś aktywny i opiekuńczy względem niego:

ROLOWANIE PO PODŁODZE – obracanie dziecka po podłodze, turlanie, zawijanie naleśnika;

HUŚTAWKA – dziecko trzymane za ręce i nogi, lekko uniesione nad podłoga, kołysane na boki (można wykorzystać koc).

Ćwiczenia relacji „przeciwko” – celem takich zajęć ruchowych jest uświadomienie uczestnikom ich własnej siły oraz asertywności przy współdziałaniu z partnerem:

PRZEPYCHANKI – dorosły i dziecko siedzą na podłodze w rozkroku, plecami do siebie, na sygnał dziecko i dorosły próbują przepchnąć partnera w przeciwną stronę.

Ćwiczenia relacji „razem” – to takie czynności ruchowe, które wymagają jednakowego zaangażowania partnera; prowadzą do wytworzenia harmonii i równowagi:

PIŁOWANIE DREWNA – dorosły siedzi w rozkroku, przodem do dziecka trzymając je za dłonie. Dorosły i dziecko na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając za ręce.

received_907659819695905
received_262947118203938-1
Zabawy ruchowe
Co ważne każda zabawa powinna sprawiać dziecku radość, dlatego zaczynamy od wariantu zabawy najłatwiejszej i stopniowo przechodzimy do wariantów trudniejszych.

Miłej zabawy 

  1. Lina

Do zabawy potrzebujemy sznurek, ale dobrze też sprawdza się zwinięte prześcieradło.

6
Lina będzie stanowiła naszą trasę, po której będziemy chodzić. Dorosły demonstruje jak należy chodzić ( noga za nogą), następnie dziecko naśladuje rodzica.
5

Możliwe warianty zabawy:

  • Po linie możemy też chodzić stopa obok stopy lub do tyłu.
  • Kładziemy linę w linię falistą i chodzimy po niej do przodu i do tyłu, stopa za stopą oraz stopa obok stopy.
4
  • Kładziemy linę w okrąg. Dziecko chodzi sobie po pokoju, a na znak rodzica wchodzi/wskakuje do środka okręgu.
3

Zabawa to uczy dziecko naśladownictwa. Należy pamiętać, że dziecko musi być pod opieką osoby dorosłej.

 

  1. Gimnastyka smyka

                                                                                             

Do zabawy będziemy potrzebować planszy z narysowanymi schematycznie ćwiczeniami, kolorowych karteczek oraz worka.

Naprzemiennie ( raz dziecko, raz dorosły) z worka losujemy kolorową karteczkę, następnie odszukujemy na planszy ćwiczenia w kolorze odpowiadającym wylosowanej kartce. Wykonujemy zadanie.

2

Możliwe warianty zabawy:

  • Zamiast kolorów, możemy użyć figur geometrycznych. Po wylosowaniu z worka figury, szukamy ćwiczenia otoczonego np. kołem. Wykonujemy ćwiczenie.
Zdjęcie-1
  • Zamiast planszy z ćwiczeniami, możemy każde ćwiczenie narysować na oddzielnej kartce i rozwiesić po całym pokoju. Losujemy kolorową kartkę/ figurę geometryczną i szukamy ćwiczenia odpowiadającemu kolorowi lub figurze. Wykonujemy ćwiczenie.

 

Zabawa ta uczy umiejętności odczytywania symboli, naprzemienności w zabawie ( raz ja, raz ktoś inny).