Rozwijanie wyobraźni geometrycznej
15.04.2020r.
Typ: Ćwiczenia lewopółkulowe
Wytnij cztery figury geometryczne z pierwszej strony. Ułóż z nich kolejne obrazki.
PONIŻEJ POMOCNY LINK
Terapia pedagogiczna – figury geometryczne – ułóż nachodząco z wyciętych figur
Drodzy rodzice poniżej przesyłamy kilka filmików jak pracować z dzieckiem w domu, miłego oglądania !!
Malowanie palcami.
Szczególnie ważne w terapii ręki są zabawy i ćwiczenia współpracy oka i ręki. Jednym z takich ćwiczeń a zarazem wspaniała zabawa możliwą do przeprowadzenia w warunkach domowych jest malowanie palcami na różnych strukturach. Oprócz tradycyjnego malowania palcami na kartce papieru możemy wykorzystać do tej czynności wszystko to – co uda nam się odnaleźć w naszych strychach, piwnicach, garażach i innych zakamarków naszych domostw.
Ważne aby zachęcać nasze dzieciaki do takiej aktywności w tym celu możemy malować po: papierze, gazetach, kartonach, materiałach, drewnie, folii bąbelkowej, folii strechowej, oknach ( warto poświęcić okno jeszcze przed świątecznymi porządkami), plastiku i wielu innych, które uznamy za bezpieczne do tego rodzaju zabawy.
Poniżej kilka rysunków palcami – bawcie się dobrze i pamiętajcie pochwalić się pracami Waszych Pociech na stronie poradni.
Nawlekanie.
Jednym z fajniejszych ćwiczeń z zakresu terapii ręki jest nawlekanie przedmiotów. Nadają się do tego rzeczy, które łatwo możemy znaleźć w każdym domu do tej czynności możemy wykorzystać np. guziki, koraliki ale także makaron penne ( dla młodszych dzieci), płatki śniadaniowe typu. „ miodowe kółeczka” dla dzieci starszych. Do przewlekania proponuję cienką żyłkę lub drucik jeżeli nie posiadacie Państwo w domu takich rzeczy nadają się również grubsze nici (kordonek czy mulina). Do wykonania tego zadania możemy również użyć makaronu do spaghetti ( drugie zdjęcie).
Weronika Sherborne
Kochani, wszyscy wiemy jak bardzo RUCH jest nam potrzebny do tego, żeby być zdrowym i czuć się dobrze. Może zechcecie poćwiczyć ze swoimi Pociechami? J Proponujemy kilka ćwiczeń z wykorzystaniem Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Dobrej zabawy J
FOTELIK – dorosły siedzi w rozkroku na podłodze, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko, rytmicznie kołysze się (przód-tył, prawo-lewo) – jest to ćwiczenie kształtujące świadomość osoby;
MOJE – dotykanie wybranych części ciała, wykonywanie konkretnego ruchu: dotykanie głowy, brzucha, nogi, ręki itp. , stukanie stopami o podłogę, masowanie ud, łydek, stóp itp. – świadomość własnego ciała;
BĄCZEK – wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi, odpychając się rękoma, każdy próbuje się obracać wokół własnej osi – świadomość przestrzeni.
Ćwiczenia relacji „z” – to takie czynności ruchowe, w których jeden partnerów jest bierny, drugi zaś aktywny i opiekuńczy względem niego:
ROLOWANIE PO PODŁODZE – obracanie dziecka po podłodze, turlanie, zawijanie naleśnika;
HUŚTAWKA – dziecko trzymane za ręce i nogi, lekko uniesione nad podłoga, kołysane na boki (można wykorzystać koc).
Ćwiczenia relacji „przeciwko” – celem takich zajęć ruchowych jest uświadomienie uczestnikom ich własnej siły oraz asertywności przy współdziałaniu z partnerem:
PRZEPYCHANKI – dorosły i dziecko siedzą na podłodze w rozkroku, plecami do siebie, na sygnał dziecko i dorosły próbują przepchnąć partnera w przeciwną stronę.
Ćwiczenia relacji „razem” – to takie czynności ruchowe, które wymagają jednakowego zaangażowania partnera; prowadzą do wytworzenia harmonii i równowagi:
PIŁOWANIE DREWNA – dorosły siedzi w rozkroku, przodem do dziecka trzymając je za dłonie. Dorosły i dziecko na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając za ręce.
Miłej zabawy
- Lina
Do zabawy potrzebujemy sznurek, ale dobrze też sprawdza się zwinięte prześcieradło.
Możliwe warianty zabawy:
- Po linie możemy też chodzić stopa obok stopy lub do tyłu.
- Kładziemy linę w linię falistą i chodzimy po niej do przodu i do tyłu, stopa za stopą oraz stopa obok stopy.
- Kładziemy linę w okrąg. Dziecko chodzi sobie po pokoju, a na znak rodzica wchodzi/wskakuje do środka okręgu.
Zabawa to uczy dziecko naśladownictwa. Należy pamiętać, że dziecko musi być pod opieką osoby dorosłej.
- Gimnastyka smyka
Do zabawy będziemy potrzebować planszy z narysowanymi schematycznie ćwiczeniami, kolorowych karteczek oraz worka.
Naprzemiennie ( raz dziecko, raz dorosły) z worka losujemy kolorową karteczkę, następnie odszukujemy na planszy ćwiczenia w kolorze odpowiadającym wylosowanej kartce. Wykonujemy zadanie.
Możliwe warianty zabawy:
- Zamiast kolorów, możemy użyć figur geometrycznych. Po wylosowaniu z worka figury, szukamy ćwiczenia otoczonego np. kołem. Wykonujemy ćwiczenie.
- Zamiast planszy z ćwiczeniami, możemy każde ćwiczenie narysować na oddzielnej kartce i rozwiesić po całym pokoju. Losujemy kolorową kartkę/ figurę geometryczną i szukamy ćwiczenia odpowiadającemu kolorowi lub figurze. Wykonujemy ćwiczenie.
Zabawa ta uczy umiejętności odczytywania symboli, naprzemienności w zabawie ( raz ja, raz ktoś inny).