Zajęcia TUS (Trening Umiejętności Społecznych) to terapia adresowana do dzieci wykazujących problemy w zakresie funkcjonowania społecznego (m. in. dla dzieci nieśmiałych, wycofanych społecznie, z trudnościami w nawiązywaniu prawidłowych relacji rówieśniczych, z panowaniem nad złością, „nielubianych” przez kolegów). Zajęcia skierowane są również dla dzieci z autyzmem oraz Zespołem Aspergera. Skupiają się na rozwoju emocjonalnym, rozwoju empatii, poprawie umiejętności kontaktów interpersonalnych i współdziałania.
Zajęcia prowadzone są przez dwóch specjalistów (pedagoga i psychologa), co pozwala na monitorowanie i obserwację postępów każdego dziecka. Zajęcia realizowane są z wykorzystaniem różnych metod i technik.
Celem terapii jest rozwijanie następujących umiejętności:
- wdrażanie reguł funkcjonowania społecznego oraz ćwiczenie sposobów adekwatnego zachowania się w różnych sytuacjach,
- wzmacnianie poczucia pewności siebie poprzez rozwijanie umiejętności swobodnej ekspresji ciała i siebie (swoich myśli, potrzeb)
- rozwijanie świadomości swoich mocnych i słabszych stron,
- nauka rozpoznawania znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała
- nauka wykorzystywania komunikatów niewerbalnych (posługiwanie się gestem, mimiką, dystansem),
- nauka rozróżniania i identyfikowania podstawowych emocji,
- przestrzeganie zasad i norm społecznych,
- nawiązywania pozytywnych relacji z rówieśnikami,
- pozytywnego rozwiązywania konfliktów,
- poznanie pozytywnych sposobów rozładowywania napięcia emocjonalnego,
- rozwijanie rozumienia siebie i innych ludzi,
- rywalizacja – radzenie sobie z porażkami i niepowodzeniem.