Skip to content Skip to footer

Rozwijanie wyobraźni geometrycznej

15.04.2020r.

Typ: Ćwiczenia lewopółkulowe

Wytnij cztery figury geometryczne z pierwszej strony. Ułóż z nich kolejne obrazki.  

PONIŻEJ POMOCNY LINK

Terapia pedagogiczna – figury geometryczne – ułóż nachodząco z wyciętych figur

Drodzy rodzice poniżej przesyłamy kilka filmików jak pracować z dzieckiem w domu, miłego oglądania !!

Malowanie palcami.

Szczególnie ważne w terapii ręki są zabawy i ćwiczenia współpracy oka i ręki. Jednym z takich ćwiczeń a zarazem wspaniała zabawa możliwą do przeprowadzenia w warunkach domowych jest malowanie palcami na różnych strukturach. Oprócz tradycyjnego malowania palcami na kartce papieru możemy wykorzystać do tej czynności wszystko to – co uda nam się odnaleźć w naszych strychach, piwnicach,  garażach i innych zakamarków naszych domostw.

Ważne aby zachęcać nasze dzieciaki do takiej aktywności w tym celu możemy malować po: papierze, gazetach, kartonach, materiałach, drewnie, folii bąbelkowej, folii strechowej, oknach ( warto poświęcić okno jeszcze przed świątecznymi porządkami), plastiku i wielu innych, które uznamy za bezpieczne do tego rodzaju zabawy.

Poniżej kilka rysunków palcami – bawcie się dobrze i pamiętajcie pochwalić się pracami Waszych Pociech na stronie poradni.

Nawlekanie.

Jednym z fajniejszych ćwiczeń z zakresu terapii ręki jest nawlekanie przedmiotów. Nadają się do tego rzeczy, które łatwo możemy znaleźć w każdym domu do tej czynności możemy wykorzystać np. guziki, koraliki ale także makaron penne ( dla młodszych dzieci), płatki śniadaniowe typu. „ miodowe kółeczka” dla dzieci starszych. Do przewlekania proponuję cienką żyłkę lub drucik jeżeli nie posiadacie Państwo w domu takich rzeczy nadają się również grubsze nici (kordonek czy  mulina). Do wykonania tego zadania możemy również użyć makaronu do spaghetti ( drugie zdjęcie).

Udoskonalenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców

Weronika Sherborne

Kochani, wszyscy wiemy jak bardzo RUCH jest nam potrzebny do tego, żeby być zdrowym i czuć się dobrze. Może zechcecie poćwiczyć ze swoimi Pociechami? J Proponujemy kilka ćwiczeń z wykorzystaniem Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Dobrej zabawy J

FOTELIK – dorosły siedzi w rozkroku na podłodze, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko, rytmicznie kołysze się (przód-tył, prawo-lewo) – jest to ćwiczenie kształtujące świadomość osoby;

MOJE – dotykanie wybranych części ciała, wykonywanie konkretnego ruchu: dotykanie głowy, brzucha, nogi, ręki itp. , stukanie stopami o podłogę, masowanie ud, łydek, stóp itp. – świadomość własnego ciała;

BĄCZEK – wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi, odpychając się rękoma, każdy próbuje się obracać wokół własnej osi – świadomość przestrzeni.

Ćwiczenia relacji „z” – to takie czynności ruchowe, w których jeden partnerów jest bierny, drugi zaś aktywny i opiekuńczy względem niego:

ROLOWANIE PO PODŁODZE – obracanie dziecka po podłodze, turlanie, zawijanie naleśnika;

HUŚTAWKA – dziecko trzymane za ręce i nogi, lekko uniesione nad podłoga, kołysane na boki (można wykorzystać koc).

Ćwiczenia relacji „przeciwko” – celem takich zajęć ruchowych jest uświadomienie uczestnikom ich własnej siły oraz asertywności przy współdziałaniu z partnerem:

PRZEPYCHANKI – dorosły i dziecko siedzą na podłodze w rozkroku, plecami do siebie, na sygnał dziecko i dorosły próbują przepchnąć partnera w przeciwną stronę.

Ćwiczenia relacji „razem” – to takie czynności ruchowe, które wymagają jednakowego zaangażowania partnera; prowadzą do wytworzenia harmonii i równowagi:

PIŁOWANIE DREWNA – dorosły siedzi w rozkroku, przodem do dziecka trzymając je za dłonie. Dorosły i dziecko na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając za ręce.

Zabawy ruchowe
Co ważne każda zabawa powinna sprawiać dziecku radość, dlatego zaczynamy od wariantu zabawy najłatwiejszej i stopniowo przechodzimy do wariantów trudniejszych.

Miłej zabawy 

  1. Lina

Do zabawy potrzebujemy sznurek, ale dobrze też sprawdza się zwinięte prześcieradło.

Lina będzie stanowiła naszą trasę, po której będziemy chodzić. Dorosły demonstruje jak należy chodzić ( noga za nogą), następnie dziecko naśladuje rodzica.

Możliwe warianty zabawy:

  • Po linie możemy też chodzić stopa obok stopy lub do tyłu.
  • Kładziemy linę w linię falistą i chodzimy po niej do przodu i do tyłu, stopa za stopą oraz stopa obok stopy.
  • Kładziemy linę w okrąg. Dziecko chodzi sobie po pokoju, a na znak rodzica wchodzi/wskakuje do środka okręgu.

Zabawa to uczy dziecko naśladownictwa. Należy pamiętać, że dziecko musi być pod opieką osoby dorosłej.

 

  1. Gimnastyka smyka

                                                                                             

Do zabawy będziemy potrzebować planszy z narysowanymi schematycznie ćwiczeniami, kolorowych karteczek oraz worka.

Naprzemiennie ( raz dziecko, raz dorosły) z worka losujemy kolorową karteczkę, następnie odszukujemy na planszy ćwiczenia w kolorze odpowiadającym wylosowanej kartce. Wykonujemy zadanie.

Możliwe warianty zabawy:

  • Zamiast kolorów, możemy użyć figur geometrycznych. Po wylosowaniu z worka figury, szukamy ćwiczenia otoczonego np. kołem. Wykonujemy ćwiczenie.
  • Zamiast planszy z ćwiczeniami, możemy każde ćwiczenie narysować na oddzielnej kartce i rozwiesić po całym pokoju. Losujemy kolorową kartkę/ figurę geometryczną i szukamy ćwiczenia odpowiadającemu kolorowi lub figurze. Wykonujemy ćwiczenie.

 

Zabawa ta uczy umiejętności odczytywania symboli, naprzemienności w zabawie ( raz ja, raz ktoś inny).